Зірочка
/ Наше життя / У 6 ЧИ 7 РОКІВ? У ЯКОМУ ВІЦІ ВІДДАВАТИ ДИТИНУ ДО ПЕРШОГО КЛАСУ (Поради психолога)
У 6 ЧИ 7 РОКІВ? У ЯКОМУ ВІЦІ ВІДДАВАТИ ДИТИНУ ДО ПЕРШОГО КЛАСУ (Поради психолога)

Поняття «готовності дитини до школи» потрібно розглядати не залежно від віку, а комплексно. Дитина має бути зрілою фізично та мати певний рівень соціальної взаємодії, розумового й емоційного розвитку: узагальнювати, диференціювати, мати елементарні поняття про навколишній світ, планувати та здійснювати свою діяльність, мати навички самоконтролю, мати позитивне ставлення до навчання й інше.

Психологи говорять про педагогічну та психологічну готовність дитини.

Педагогічна готовність – це запас знань, умінь і навичок, наявний у дитини на момент вступу до школи. Під цим, як правило, мається на увазі вміння читати, рахувати, переказувати, однак це не дає змоги спрогнозувати успішність навчання навіть на найближчий час.

До того ж НУШ не ставить таких вимог до дитини на початок навчання, але донедавна такі вимоги були й саме ними досі керується наш мозок зі словами «перший клас».

Психологічна готовність – це якісна своєрідність інтелектуального розвитку дитини й деяких особливостей її особистості, без яких неможливо успішно навчатися в масовій школі. Психологічна готовність якраз і є найважливішим показником готовності дитини до школи.

Тут і про настрій, бажання йти до школи, фізичну готовність, яка забезпечить витримку навантажень (зріст, вага, кількість постійних зубів тощо), інтелектуальний розвиток, самоорганізованість, зосередженість, контроль над емоціями. А головне про спроможність розвиватись у середовищі однолітків, мати навички комунікації та соціальну компетентність: вербальну активність, виконання вимог і дотримання правил поведінки, відстоювання власної позиції, ухвалення рішень, орієнтація в просторі та часі.

Тож питання 6 чи 7 років стоїть не так гостро, а радше покликане до ухвалення рішень зі здоровим глуздом і в інтересах дитини. Єдине, про що можу сказати, – це точно не в 5.

Як перевірити, чи готова дитина до школи

Слід пам’ятати про середній вік класу й проєктувати його на 6–8 років уперед. Уявіть, що у вашої дитини вже активний підлітковий вік, а інші ще граються машинками. Очевидно, їй буде нецікаво в такому середовищі й це може відобразитися на її поведінці. З іншого боку, якщо дитина піде в школу на рік раніше, вона буде ще зовсім не готовою до пубертату, коли цей період почнеться в її однокласників. Зрештою, це може зіграти проти неї.

Аби зрозуміти, коли краще віддати дитину до школи, у 6 чи 7 років, найкраще поспілкуватися про це із психологом. Також є прості тести й індикатори, які можна зробити вдома.

ПОСТАВТЕ СОБІ ТАКІ ПИТАННЯ:

Чи хоче ваша дитина йти до школи?
Чи думає ваша дитина про те, що в школі вона багато дізнається й навчатися буде цікаво?
Чи може ваша дитина самостійно сидіти над якоюсь справою, яка потребує зосередженості впродовж 30 хвилин, наприклад, збирати конструктор?
Чи ваша дитина в присутності незнайомих анітрохи не соромиться?
Чи вміє ваша дитина складати розповіді за картинкою не коротші, ніж із п’яти речень? Чи може ваша дитина розповісти напам’ять кілька віршів?
Чи вміє вона відміняти іменники за числами?
Чи вміє ваша дитина читати по складах або цілими словами?
Чи вміє ваша дитина рахувати до 10 й назад?
Чи може вона розв’язувати прості задачі на віднімання й додавання одиниці?
Чи любить вона малювати й розфарбовувати картинки?
Чи може ваша дитина користуватися ножицями та клеєм (наприклад, робити аплікації)?
Чи може вона зібрати пазли з п’яти частин за хвилину?
Чи знає дитина назви диких і свійських тварин?
Чи може вона узагальнювати поняття, наприклад, назвати одним словом овочі: помідори, морква, цибуля?
Чи любить ваша дитина самостійно працювати, малювати, збирати мозаїку тощо?
Чи може вона розуміти й точно виконувати словесні інструкції?
Кожна позитивна відповідь оцінюється в 1 бал. Результати тестування залежать від кількості позитивних відповідей на запитання тесту. Отже, якщо їх:

15–18 – дитина готова йти до школи. Ви не дарма з нею працювали, а шкільні труднощі, якщо й виникнуть, їх можна легко подолати.10–14 – ви на правильному шляху, дитина багато чого навчилася, а запитання, на які ви відповіли «ні», підкажуть вам, над чим іще потрібно попрацювати.

9 і менше – почитайте спеціальну літературу, постарайтеся приділяти більше часу заняттям з дитиною та зверніть увагу на те, чого вона не вміє.

Окрім того, є певні індикатори згідно з віковими нормами, які дитина повинна вміти, йдучи до школи.

Психологи виділяють три групи труднощів, які свідчать про те, що дитина ще не готова до школи:

ТРУДНОЩІ В СИСТЕМІ СТОСУНКІВ І ВЗАЄМОДІЇ З ОДНОЛІТКАМИ: дитина не вміє слухати однолітків;
дитина не може стежити за роботою однолітків;
не може змістовно спілкуватися з однолітками та погоджувати свої дії;
ТРУДНОЩІ СПІЛКУВАННЯ З ДОРОСЛИМИ: дитина не розуміє запитань дорослого;
не розуміє навчального спілкування та ситуацій;– не розуміє особливої позиції вчителя в класі;
труднощі у свідомості самої дитини;
завищена самооцінка;
необ’єктивне ставлення до власних результатів;
неправильне сприйняття оцінок тощо.

Залишити відповідь